Friday 18 March 2011

گزارش تکميلی از کشتار در زندان قزلحصار و آخرين وضعيت اين زندان


گزارش تکميلی از کشتار در زندان قزلحصار و آخرين وضعيت اين زندان 
خبرگزاری هرانا - در پی کشته و زخمی شدن صد‌ها تن از زندانيان در زندان قزلحصار کرج توسط ماموران گارد ويژه، گزارشات از شرايط بحرانی در اين زندان و افزايش تلفات حکايت دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، از صبح روز گذشته علاوه بر قطعی خطوط تلفن زندانيان زندان قزلحصار کرج، خانواده‌های اين زندانيان علی رغم وقت قبلی موفق به ملاقات نشده‌اند. اين روند تاجايی ست که حتی مرخصی روزانهٔ تمامی پرسنل زندان نيز قطع شده و هيچ اطلاعاتی از سوی مسئولين زندان مانند هويت کشته‌ها و زخمي‌ها اعلام نمي‌شود.

همانگونه که اشاره شد تاکنون مسئولان زندان اسامی کشته شدگان را اعلام نکرده‌اند در حاليکه برخی گزارش‌های تاييد نشده حاکی از انتقال اجساد به طور مخفيانه به خارج از زندان است که در اين صورت امکان اين مهم وجود دارد که دستگاه امنيتي، به دفن خودسرانهٔ آنان مبادرت نمايد.

از ساعت ۸ صبح امروز پنج شنبه تا ساعت ۱۳ نيز، حدود سيصد تن از خانواده‌های زندانيان قزلحصار در مقابل درب اين زندان اقدام به تجمع نمودند و بسياری از ايشان عليرغم عدم پاسخگويی مسئولين زندان، تا ساعاتی بعد نيز حاضر به ترک محل نشده‌اند.
تلاش گستردهٔ حفاظت زندان و دستگاه امنيتی برای عدم انتشار گزارشات در رابطه با شورش در زندان و کشتار زندانيان در حدی است که با وجود تعداد بالای مجروحين اين حادثه که بعضا وضعيت وخيمی نيز دارند، مسئولان از انتقال ايشان به بيمارستان امتناع کرده و ترجيح دادند آن دسته از مجروحين که دارای وضعيت وخيمی هستند؛ به بهداری زندان رجايی شهر کرج که دارای اتاق عمل است منتقل کنند. شاهدان عينی از جان باختن دو تن از مجروحين حادثه که به زندان رجايی شهر کرج منتقل شده‌اند به دليل شدت جراحات وارده و عدم دريافت خدمات پزشکی لازم گزارش مي‌دهند.

گفتنی ست در درگيري‌های ۲۴ اسفندماه زندان قزلحصار کرج که در پی اعتراض به قصد اجرای حکم اعدام ده زندانی از سوی ساير زندانيان شروع شد، ۱۵۰ تن دچار جراحات جدی به خصوص در اثر استفادهٔ نيروهای گارد زندان از گلوله‌های واقعی شدند که از اين تعداد ۸۰ تن کشته و يا وضعيت بسيار وخيمی دارند. تعداد بسياری از زندانيان نيز با ساير آسيب‌ها مانند شکستگی دست و پا يا زخم‌های سطحی و مشکلات تنفسی ناشی از آتش سوزی و همينطور استشمام بيش از حد گاز اشک آور روبه رو هستند. هم چنين از سرنوشت بعضی از زندانيان نيز خبری در دست نيست، منابع نزديک به دولت البته ۴۷ کشته و زخمی را آمار اين حادثه اعلام کرده‌اند که تفاوت فاحشی با گزارش‌های منابع مستقل دارد.

لازم به يادآوری است بر اساس گفتهٔ رئيس سازمان زندان‌ها، زندان قزلحصار با داشتن ۲۰ هزار زنداني، که حدود ۱۳ هزار نفر از زندانيان ان را محکومان مواد مخدر تشکيل مي‌دهند، بزرگ‌ترين زندان کشور بوده و مهم‌ترين مشکل اين زندان به گفتهٔ وي، تراکم آن است که "۳۰۰ درصد" بيشتر از گنجايش در آن زندانی نگهداری مي‌شود
.

No comments: